Det underbara Indien

Det var ett tag sedan sist men ibland är det svårt att ta sig tid och hitta bra uppkopplingar. Jag har varit med om mycket sedan förra inlägget. Till att börja med var jag på djungelsafari i södra Nepal. Det var en skön mix av djungel och och höga berg men annars inte särskilt spännande. Jag fortsatte sedan mot Lumbini som är Buddhas födelseort. Det var en liten och fridfull by som jag spenderade ett par dagar i innan jag tog mig vidare i en skumpig buss mot Indien och Varanasi. Varanasi är verkligen en annorlunda stad med mycket personlighet och själ. Det var en speciell känsla att vandra längs Gagnes och se hur hinduerna bränner sina annhöriga bara någon meter ifrån där man själv passerar. Jag tog mig sedan vidare med ett nattåg mot New Delhi som blev över 5 timmar försenat. När jag på eftermiddagen gick längs med main bazaar kom det fram en kille som jobbade med film och undrade om jag ville vara en statist i en Bollywoodfilm, vilket jag naturligtvis inte var blyg för. Det blev en lång natt men det var definitivt en upplevelse att vara en del av Bollywood. De andra dagarna i Delhi har jag mest strosat omkring längs shoppingskvarter, bazaarer och en del sightseeing. Det viktigaste av allt: Jag har på Davidos pappa Mats inrådan, beställt en sjukt trött linnekostym som väntas bli klar i nästa vecka. Härnäst tar jag mig vidare mot Dharamsala på lördag.


Djungel i Nepal


Djungel med snötäckta toppar i bakgrunden


Den lokala bussen mot Lumbini


Buddhas födelseplats


Stenen sägs markera platsen där Buddha föddes


Det var en ljusfestival i guden Lakshmis ära i Lumbini




Varanasi och Gagnes


Ett Ghat längs Gagnes där de bränner kroppar


En cermoni längs med Gagnes


Jag tvättar händerna i Gagnes


Sarnath, platsen där Buddha talade till sina lärljungar


De minimala gatorna som slingrade sig ner mot Gagnes flodkant

Bollywood!

Bollywood!

Bollywood!


India Gate Memorial i New Delhi

Jama Mashid i Delhi





Red fort området i Delhi


Kids som spelade cricket utanför metron

Skrädderiet som ska sy upp den trötta jävla linnekostymen


Kommentarer
Postat av: Johannes

Snart ser vi dig i en trött jävla linnekostym Jesper.

Fast sannolikheten att du drabbas av någon allvarlig sjukdom och dör på vägen hem höjdes rejält när du tvättade dina händer i världens smutsigaste flod.

Det flyter uppbrända lik i den floden!

Äh, det ska nog vara ok. Sålänge du inte käkade ris med händerna efteråt.



Bussen var ju ett riktigt fynd. Den har nog sett sina bästa dagar, haha. Skumpigt?



Fan vad grymt att du statistade en bollywoodfilm.

Sjukt läckra kläder hade du också!



Bilden på "Ett Ghat längs Gagnes" är lätt en av de bästa bilderna hittills. Först och främst är ju sceneriet sjukt mäktigt med alla byggnader sen känns den väldigt äkta, som en vilken dag som helst nere vid gagnesfloden.



Coolt!



/J

2008-11-06 @ 21:36:36
URL: http://www.weeklythreesome.blogspot.com
Postat av: mamma

2008-11-06 @ 22:36:51
Postat av: mamma

hej moviestar! jättefina bilder igen Jesper och kul med Bolliwood. Bra att du håller dig ren men du kan väl välja andra platser än Gagnes!



kram /mams

2008-11-07 @ 09:06:10
Postat av: Anonym

Fina bilder Jesper. Spännande att se den trötta kostymen. Vidare går dollarn lite upp och ner mot kronan. Jag tycker du skall vara försikitig och avvakta. Pappa

2008-11-07 @ 09:37:42
Postat av: Anonym

Hej Jesper. Jag är hos farmor och visar dina fina bilder från resan.Vi tycker biderna är jättefina och resan avancerar framåt enligt plan. Det blir spännande att höra mer från Indien och ev Tibet.

Farmor hälsar också.

Vi hörs

Pappa

2008-11-07 @ 13:04:55
Postat av: Jesper

Linnekostymen kommer att bli riktigt trott nar jag ar klar med den. Bussen blev inte battre av att de totalt mosade in folk tills all plats utom forarsittsen och hans vaxelspak var fria.



Halsa farmor pappa, men hur visade du bilderna for henne?

2008-11-07 @ 15:36:48
Postat av: Linda

När kommer filmen till lilla sverige då???Vi ser fram emot en filmkväll här uppe i götet sen =).Kram/L

2008-11-11 @ 18:41:17
Postat av: Hasse & Gänget i Bromma

Hej Jesper



Vi följer din blogg ständigt och min första tanke var att är den här coola liraren verkligen den "HULK" som härjade i Sverige några år sen.....

Fantastiska bilder på spännande omgivningar, människor och framförallt på ställen vi bara hört talas om. Sätt på dig den nya linnekostymen och dyk ner i Ganges så blir den ännu skitigare...



Fortsätt njuta av livet och lycka till



Vi hörs



Storkram från oss alla

Hasse,Maria,Peter,Pontus,Johan & Nicke

2008-11-12 @ 09:57:23
Postat av: jakob

tjabba jeppo! verkar som du har det riktigt nice där down south! å filmkändis med... ballt!! lev rövare å fortsätt med att ta fler fina bilder!



jakob&jenny

2008-11-12 @ 18:05:01
Postat av: Jesper

Nice att det trillar in lite fler ovantade besokare. Hasse, linnekostymen ska bara vara trott inte skitig. Det ar mer av en "sovit med kostymen pa" trotthet jag ar ute efter:) Jag ska snart lagga upp fler bilder, da blir det bl.a. Taj Mahal och en Bollywood biograf

2008-11-16 @ 09:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0